Jennifer naar Malawi

Luangwa national park

Wat een weekend! Ik heb nog niet heel veel de wereld gezien, maar op dit moment is dit zeker de mooiste plek die ik ooit heb gezien. Deze mooie plek was south luangwa national park.

Vanuit een hotel in Lilongwe vertrokken we met een busje richting Zambia. Vanwege wat techische problemen was dit 2 uur later dan gepland. Wij waren met z'n 4en (2 huisgenootje, een au pair die we kennen en ik). Daarnaast zaten we met nog 3 Canadese meisjes tussen de 17 en 21 jaar. Zij vertelden hier te zijn om als Jehovah getuigen les te geven over de bijbel. Na onze vooroordelen bleken het -bier drinkende, korte kleding dragende, niet zichtbaar biddende - moderne meisjes te zijn. Toch grappig hoe je dit dan absoluut niet verwacht.

Wat een overnachtingsplek! Echt wauw....
We sliepen in een 2-persoonstent met vaste bedden naast een rivier met nijlpaarden en apen in de bomen. Wanneer je naar de wc moest 's nachts, moest je de guard seinen met je zaklamp. Er kon namelijk zomaar een nijlpaard, olifant of krokodil voor je tent staan. Like what?! Daarnaast hadden we een zwembad met ligbedden, uitkijkend op de rivier en een bar. Als we hadden gewild had zelfs sporten gekund (zie midden in een grasveld een rond rieten dak voor je met fitness apparaten eronder).

We hebben 4 game drives gedaan van elk 4 uur. Oftewel, 4 uur in een grote landrover rondjes rijden en dieren spotten. Hierbij zat dan in totaal ook 4 uur in het donker. We hadden dan een schijner bij ons die zich op ogen focusde. In het licht hebben we o.a.olifanten, giraffen, apen, zebra's, antilopen, allerlei (roof)vogels, nijlpaarden, krokodillen en een luipaard gezien. 's Nachts hebben we een kameleon, luipaard en hyena gezien. Alleen al het systeem was facinerend; de antilopen waren meestal in de buurt van de apen. Als er dan een leeuw aankwam zouden de apen de antilopen kunnen waarschuwen. Helaas vonden we alleen verse poep en pootafdrukken van de leeuwen. Deze waren nu 4 dagen niet gezien. Waarschijnlijk zaten ze een bizon op te eten ergens in de bosjes. Wel grappig; elke safari auto die voorbij kwam rijden stopte even om naar de leeuw te vragen. Een heel avontuur!

De eerste twee gamedrives waren met de 3 meisjes, vanaf de tweede met een duits echtpaar. Zij waren denk een jaar of 50 en zaten voor werk in Malawi. Een heerlijk liefdevol stel, super spontaan en vol met verhalen. Leuk!

Tussen de drives (6-10u & 16-20u) door zaten we aan het zwembad. Zeer ontspannend! Al moesten we hier ook wat slaap inhalen. Onze tweede dag bleek er namelijk een feestje te zijn bij de buren (ander accomodatie park). Hier hebben we een groep blanke mensen ontmoet die daar (tijdelijk/vrijwillig) werkte: Australiër, Nieuw-Zeelander, Zuid-Afrikaan, Canadees..... waarschijnlijk mis ik nog nationaliteiten. Dit betekende twee avonden "1 biertje drinken". Ik lag zaterdag om 1 uur op bed en zondag 2:30 uur. De wekker ging elke ochtend om 5, oeps. Zeer boeiende verhalen gehoord dit weekend.

Zo was er een jonge man van 25, geboren in Zuid-Afrika. Hij had alleen in Europa en Azië gewoond en zat nu in Zambia. Hij had gegoogled en vond een vacature als manager bij een safari organisatie. Dit betekent dat sinds dit weekend zijn huis een tent was. Toen we hem vroegen wat voor hem thuis was, was dat waar zijn ouders waren. Op dit moment zaten zij in Kenia, maar dat kon elk moment anders worden. Zijn moeder had hij nu 3 maanden geleden voor het laatst gezien. Hij had ontzettend veel zin in dit werk en hield van zo'n avontuurlijk leven. Hij kon trouwens ook leeuwen opsporen en tours geven.

Daarnaast hebben we een malawiaanse man ontmoet die begonnen is als kok (tijdens safari's op vuur). Er kwam een vacature vrij als tourguide bij dat bedrijf. Hij heeft deze baan en de opleiding gekregen. Na een maand had hij Japanners in zijn auto en hij kreeg een baan aangeboden daar. Via deze weg heeft hij gestudeerd in Japan en Zweden, opleidingen over human rights. Nu hij weer terug was in Malawi heeft hij veel gesolliciteerd. Hij is echter nog nergens aangenomen. Vrienden van hem dachten dat hij als betweter gezien zou kunnen worden. Hij wil zelf echter gewoon kennis uitwisselen. Nu heeft hij weer een baan als tourguide en was hij nog druk aan het solliciteren. Hopelijk kan hij toch snel met zijn passie aan de slag.

Op dit moment heb ik geen stroom, dus kan ik geen foto's op de blog zetten. Deze komen dus later!

Groetjes vanuit Malawi :).

Bram en Petra

Hoi Jen, het is echt leuk om je verhalen te lezen en zo met je mee te reizen. De foto's zijn prachtig.
Echt stoer van je dat je dit doet. Nog fijne weken daar en we zien elkaar 9 juni.

Doingoood